Reading:
Formy współpracy z członkiem zarządu w sp. z o.o. oraz jego wynagrodzenie

Formy współpracy z członkiem zarządu w sp. z o.o. oraz jego wynagrodzenie

22 February 2022

Co do zasady powołanie członka zarządu w spółce z o.o. następuje w drodze uchwały wspólników. Warunki wynagrodzenia i współpracy członka zarządu możemy określić na kilka sposobów.

Członek zarządu spółki może otrzymać wynagrodzenie zarówno na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie wspólników spółki, jak i na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej ze spółką. Zasady wynagradzania członków zarządu mogą wynikać z samej umowy spółki.

Powołanie

Sprawowanie funkcji członka zarządu jest możliwe już na podstawie samego powołania w rozumieniu art. 201 § 4 k.s.h.. Jeśli członek zarządu pełni funkcję wyłącznie na odstawie powołania i nie zawarł ze spółką żadnej odrębnej umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, wynagrodzenie może zostać mu przyznane uchwałą zgromadzenia wspólników. Uchwała powinna określać wysokość wynagrodzenia, zasady jego wypłaty oraz ewentualne świadczenia dodatkowe z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Przyznanie wynagrodzenia członkowi zarządu jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem zgromadzenia wspólników. Poza uchwałą zgromadzenia wspólników członek zarządu może również otrzymać wynagrodzenie np. z tytułu umowy o pracę zawartej ze spółką lub kontraktu menedżerskiego.

Uchwały zgromadzenia wspólników mogą dotyczyć również okazjonalnych wynagrodzeń za pracę w zarządzie, np. w wyniku uzyskania dobrych wyników finansowych przez spółkę.

Umowa o pracę

W przypadku gdy członek zarządu jest zatrudniony w spółce na podstawie umowy o pracę lub innej umowy, wysokość wynagrodzenia określa organ albo osoba powołana uchwałą zgromadzenia wspólników do zawarcia umowy z członkiem zarządu (art. 203 k.s.h.).

Należy jedynie mieć na uwadze, że stosunek pracy nie może zostać nawiązany między spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a jej jedynym wspólnikiem i jednocześnie jedynym członkiem zarządu. (tak: SN w Wyroku z dnia 7.04. 2010 r., sygn. akt II UK 357/09).

Kontrakt menadżerski

Kontrakt menadżerski (umowa o zarządzanie) stanowi typ umowy nienazwanej o świadczenie usług, do której z mocy art. 750 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Istotą tego rodzaju kontraktu jest zarządzanie przez członka zarządu przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej spółce i bez jej kierownictwa, jak w przypadku umowy o pracę.

W kontrakcie określa się warunki wynagrodzenia, zakres obowiązków i odpowiedzialności. Przy jej konstruowaniu obowiązuje zasada swobody umów, o której mowa w art. 353 Kodeksu cywilnego.

Założeniem kontraktu jest nienormowany czas pracy, brak ochrony trwałości stosunku pracy i większa odpowiedzialność za szkodę, niż członka zarządu zatrudnionego w oparciu o umowę o pracę (max 3 mies. wynagrodzenie – art. 119 k.p.).

Podsumowanie

Każde z zaproponowanych rozwiązań rodzi inny skutek i inaczej określa stosunki między spółką a członkiem zarządu. Powyższe rozwiązania rodzą różne zobowiązania podatkowe oraz obowiązki związane z ubezpieczeniami społecznymi co należy wziąć pod uwagę rozważając konkretną formę wynagradzania członka zarządu.

Related Stories

25 January 2022

Kalkulacja kosztu wytworzenia

Arrow-up